Ulike underlag å kjøre på

En av de viktigste faktorene for billøp er underlaget. Når det er sagt også dekkene. For det er ikke bare å sette på en enorm motor med hundrevis av hestekrefter, dersom dekkene ikke passer til underlaget.

Det er mange dekker det konkurreres på, slik som:

  • Asfalt
  • Snø
  • Is
  • Grus
  • Betong

Man må kjøre annerledes på våt asfalt enn på vanlig, og snø som er i temperaturer under 0 er annerledes enn snø i plussgrader. Hvordan takle ulike underlag?

Typer asfalt

Det fins mange ulike typer asfalt, og det som er den største forskjellen er grusen som brukes i blandingen. Asfalt med store steiner vil lage friksjon, mens asfalt med små steiner gir en glattere yte. Dette kan påvirke hvordan bilen takler høy-hastighet svinger eller forseringer i feltet.

En del baner er også laget i en blanding av asfalt og betong. Betongen er enda glattere og gjør at farlige situasjoner kan oppstå om man manøvrerer feil.

Vinterføre

Vi har en lang historie med billøp i Norge og mange av løpene går på snø og is. Snø og is er bygd opp av små krystaller, og jo kaldere det er, jo mer taggete er de. Når temperaturene går opp blir is til vann. Den glatte isflaten skaper lite friksjon. Dekkene bør ha store mønster og gjerne pigger. Med pigger vil bilen skyte fart ut av svingen, noe som fører til at bilen skyves bakover av g-kreftene.

Vinter-rally er veldig populært i Norge og ellers i Norden. Spesielt skogsrallyene i Jämtland og Rovaniemi er legendariske løp der utrolige bragder har blitt utført. Nordmannen Petter Solberg har til og med vunnet rallyet flere ganger.

Grus og skogsveier

Mange billøp går på grus. Dette er et glattere underlag enn asfalt men et mindre glatt underlag enn is. Man bruker likevel ikke pigger på grusløp, men en blanding av oppvarmede dekk med dypt mønster. Dette gir godt feste, selv om bilene har en tendens til å snurre.