Historie

Det å drive med konkurranser for å se hvem som er raskest er ikke akkurat noe nytt. Det er noe man har gjort helt siden man kunne gå, helt siden man begynte å bruke hester også videre. Som sagt, ikke noe nytt. Det er noe som på en måte ligger i menneskets natur, å måle seg mot andre i sin egen klasse, og noen ganger går det bra, noen ganger går det ikke. Uansett så er det jo ikke overraskende at man har begynt med billøp ganske tidlig. Det er jo bare i det siste århunderet at biler har vært en del av våre liv som vi kjenner til det i dag.

Til tross for det så er det første løpet mellom to biler som går av egen kraft gjort veldig lenge siden. Helt tilbake i 1867 faktisk, den 30. august i Storbritannia, i byen Manchester. Det er imponerende at man begynte så tidlig, og det var faktisk et ulovlig løp. Man var påkrevd å veive et rødt flagg foran bilen for å vise at her var det fare på ferde, men det gjorde man ikke i dette tilfellet. Med tanke på at bilene gikk ganske sakte så er det litt gøy å tenke på hvordan akkurat det har foregått, spesielt når man vet at det er sannsynlig at hester kunne løpe fortere enn hva biler kunne kjøre. Men man ser jo på dette som et bevis på at mennesket har en iboende trang til å konkurrere, og det er helt naturlig at man også ville startet med biler, så tidlig som man faktisk gjorde altså.

Det var uansett etter at man fikk utviklet de første bilene som gikk med bensin at man virkelig startet organiserte konkurranser for å se hvem som utviklet den raskeste bilen. Det første løpet av denne varianten ble holdt i april i 1887, og ble arrangert av sjefsredaktøren for det franske magasinet Le Velocipede. Det var et løp på to kilometer, men det var dessverre bare en konkurrent som dukket opp, slik at han ble den første vinneren av et organisert billøp! Det er en interessant historie fordi det fremviser trangen som folk har i konkurrere, selv om biler på den tiden var langt i fra vanlige altså.

Den gradvise utviklingen av motoren og av bilen generelt gjorde konkurranser til ganske sjeldne affærer, og når man fikk alt dette på plass så fikk man også for første gang en skikkelig konkurranse. Det var et billøp som gikk fra Paris til Rouen og navnet var ganske interessant. “Konkurranse for hesteløse vogner” het det, og det kan man jo i og for seg si at var en ganske presis definisjon på det hele. Løpet var på hele 127 kilometer og allerede da så var Peugeot en av utviklerne med i konkurransen. Løpet ble vunnet av Jules-Albert de Dion, som hadde en gjennomsnittsfart på 19 kilometer i timen, og han brukte 6 timer og 48 minutter på å fullføre løpet, noe som føles veldig mye for oss, men på den tiden så var det noe som gikk ekstremt fort.

Etter det så har man i takt med utviklingen av biler også arrangert flere konkurranser. Det tok jo av med dannelsen av organisasjoner som tok hånd om alt dette. Det er uansett gøy å se hvordan det startet, og man kan jo bare lure på hva menneskene på den tiden ville tenkt om billøp i dag.