De største konkurransene

Når en skal prate om hva som på en måte definerer billøp og konkurranser som omhandler biler så er det kanskje ikke noe bedre sted å begynne enn å prate om Formel 1. Det er i aller største grad den mest populære racingkonkurransen i verden, spesielt når man tenker på mediedekning og hele prestisjen som omringer denne konkurransen. Ser man også på premiepengene som de ulike førerne vinner så ser man raskt at dette er den største i verden. Formel 1 er, som de aller fleste andre billøp, organisert under FIA, som hovedorganet for all organisert bilsport i verden. For eksempel så blIr det i Norge organisert under Norges Bilsport Forbund, men de er under FIA igjen.

Makten til FIA er på mange måter absolutt, på samme måte so FIFA er styringsorganet for fotball i verden. Man kan så klart arrangere bilsport og løp uten deres involvering, men det vil ikke bli anerkjent offentlig, selv om kanskje det er like verdifullt sånn sett. Formel 1 er jo også selve høydepunktet i kalenderen, om man følger med på bilsport. Det er ikke mange konkurranser som slår den når det kommer til prestisje og lignende. Selv om vi i Norge ble veldig glade i rally da Petter Solberg var på topp, så er den til sammenligning veldig liten i forhold til Formel 1. Det er klart at et land som Norge blir veldig glade i en slik sport da vi vinner i den, på samme måte som hele landet ble litt forelsket i fekting da vi tok i sølv i det i London-OL i 2012. Det er bare naturlig og det er ikke ment for å kritisere rally altså, det er en stor internasjonal sport, men Formel 1 er på et helt annet nivå.

Det betyr ikke at rally er enklere, tvert i mot så er det på mange måter farligere, fordi man kjører ute i naturen ved siden av store stup, hvor en liten feil kan være fatal. Og det er noe som skjer dessverre det, selv om man i de senere årene har tatt sikkerhet mer alvorlig enn før. Formel 1 har hatt sin andel med dødsulykker og det er bortimot naturlig i en slik sport. Også NASCAR har opplevd det, men igjen, når man kjører så mange biler i en så liten plass, med så høy hastighet, så skal det virkelig ikke mye til før noe veldig farlig skjer. Men ofte så er det jo slik, man får en høyere belønning jo mer man risikerer, og berømmelsen er jo ofte veldig høy når man vinner disse konkurransene. Det er jo derfor Petter Solberg alltid kommer til å bli husket i Norge, og derfor Schumachers ulykke ble så betydelig dekket. For disse menneskene blir superstjerner, rett og slett.

Det finnes også andre konkurranser, som Dakar-rallyet, men vi ser på det litt annerledes, fordi der kan man melde seg på selv og sette i gang. Det er liksom ingen krav utenom at man naturligvis må ha sponsorer og investorer til å hjelpe en sette i gang. Det gjør det ikke mindre imponerende altså, fordi det er ikke akkurat verdens letteste oppgave å kjøre dette løpet. Kanskje man bør prøve det en gang, om man får muligheten. For det er ikke veldig sannsynlig at man blir signert av Ferrari for Formel 1 med det første!